• Ewa

15 pomysłów na Dzień Mamy w sklepie stacjonarnym

Aktualizacja: maj 18

Visual Merchandising okazjonalny wykorzystuje bieżące wydarzenia z kalendarza do zaoferowania klientom czegoś niecodziennego i wyjątkowego.


Takimi wydarzeniami są wszelkie święta, na które klienci zaopatrują się w prezenty, nową odzież lub akcesoria. Są to na przykład Boże Narodzenie, Wielkanoc, Walentynki, Dzień Dziecka czy właśnie Dzień Matki.


Niektóre okazje są stworzone specjalnie po to, by motywować do zakupów i przyciągnąć szczególną uwagę klienta - jak Black Friday, czy Dzień Singla wykreowany przez serwis AliBaba. Okazje, zarówne te "prawdziwe" jak i wymyślone na potrzeby sprzedaży pozwalają urozmaicić kalendarz VM sklepu i dać pretekst do nawiązania relacji z klientem.



Nietypowe okazje


Nic nie stoi na przeszkodzie, by sklep stacjonarny stworzył swoją własną okazję do świętowania. Można przecież ogłosić rocznicę otwarcia salonu lub świętować imieniny właścicielki. Właściwie oprócz wyobraźni nic nas tu nie ogranicza i możemy wykorzystywać każdy dobry pretekst do celebracji.


Prowadzisz sklep zoologiczny? Świętuj oficjalne dni każdego ze zwierząt, dla którego oferujesz akcesoria. Na przykład: Światowy Dzień Kota, Żółwia, Psa... Lista jest długa!


Salon meblowy? Światowy Dzień Leniucha Kanapowego jest 21 listopada.


Sklep z przyborami piśmienniczymi? 31 marca obchodzimy Światowy Dzień Kredek :)


Każda okazja jest dobra, ważne, żeby wzbudzała pozytywne emocje.


Pamiętaj, by komunikować te święta na swojej witrynie sklepowej, stronie internetowej, w mediach społecznościowych i newsletterze. Niech Twój zespół informuje o nim klientki i klientów. Bądźcie dumni ze swojego święta i nie ukrywajcie go!



Pomysły na Dzień Matki w sklepie stacjonarnym


Chciałabym podzielić się z Tobą kilkoma pomysłami z pogranicza marketingu i Visual Merchandisingu na to, jak wykorzystać Dzień Mamy w sklepie stacjonarnym.


Dzień Matki 26 maja to pierwsza duża okazja do świętowania po ponownym otwarciu się sklepów stacjonarnych po kwarantannie. Dlatego warto wykorzystać ten moment na zwiększenie obrotów w punkcie sprzedaży.


Pamiętajmy, że nasi klienci i klientki potrzebują wytchnienia od zmartwień związanych z korona wirusem i bardzo chętnie sprawią prezent bliskiej osobie.


Jak motywować do zakupów łączonych w sklepie stacjonarnym?


Zastanów się co wyjątkowego możesz zaoferować klientkom z okazji Dnia Matki. Jakich prezentów poszukują tego dnia? Jak możesz przyciągnąć ich uwagę?


Oto kilka pomysłów na tę okazję:


1. Zestaw dwóch produktów dla mamy i córki w niższej cenie.


Które produkty z Twojej oferty możesz połączyć w spójny zestaw i zaprezentować jako set dla mamy i córki? Co sprawi im przyjemność, jeśli będą tego używać wspólnie?


Księgarnie - zestaw książek w tej samej tematyce/tej samej autorki lub autora

Salon jubilerski - zestaw bransoletek z podobnymi zawieszkami

Butik odzieżowy - podobne apaszki

Sklep dla dzieci - opaski na głowę z tym samym wzorem

Akcesoria AGD - zestaw kubków dla mamy i córki

Salon z bielizną - zniżka na dwa staniki z tego samego modelu kupione w tym samym dniu przez mamę i córkę


2. Specjalna zniżka dla mam na wyselekcjonowany zestaw produktów.

To jest prawdopodobnie najprostsze sposób na tę okoliczność, ale wciąż bardzo skuteczny. Zniżka zawsze przyciąga i pozytywnie wpływa na decyzje zakupowe, ale pamietaj, żeby było to dla Ciebie opłacalne!



3. Zorganizuj się z sąsiadującymi z Twoim sklepem restauracją, salonem piękności i fryzjerką. Stwórzcie razem pakiet zniżkowy dla mam za skorzystanie z usług w Waszych punktach.

Po zakupach u Ciebie możesz oferować zniżkę na usługi w punktach, z którymi nawiążesz taką współpracę. Jednocześnie zniżka na Twoje produkty będzie dostępna po zakupach w tamtych miejscach.


4. Zaopatrz się w ładne kartki pocztowe, na których można wypisać życzenia. Pocztówki wciąż są najczęstszym produktem kupowanym na Dzień Matki! Na drugim miejscu znajdują się kwiaty. Są to doskonałe dodatki do zakupów. Pomyśl, jakich jeszcze najlepszych prezentów na dzień mamy może u Ciebie brakować?


Jeśli bedziesz je oferować u siebie, klient odetchnie z ulgą, że nie musi ich już szukać nigdzie indziej. Dzięki temu z pewnością Twój sklep będzie mu się dobrze kojarzył i będzie o Tobie pamiętał przy kolejnej okazji.


Oczywiście o każdej z tych opcji poinformuj swój personel i zachęć do komunikowania tych ofert klientom.




Jak przyciągnąć uwagę i sprawić, że klienci Cię zapamiętają?


5. Informuj, że oferujesz piękne pakowanie prezentów i specjalnie zaprojektowane na tę okazję bony podarunkowe.


Zakup odpowiedniego prezentu to dopiero połowa sukcesu. Trzeba go bowiem odpowiednio spakować! A co jeśli u Ciebie będzie można skorzystać z zapakowania w piękny, firmowy papier, a całość będzie wyglądać elegancko i profesjonalnie?


Czasem zdarzają się klientki, które wolą pakować prezenty samodzielnie, ale większość z nich chce to mieć po prostu z głowy.


6. Jeśli wiesz, że któraś z Twoich klientek zapisanych do bazy kontaktów jest mamą, napisz do niej maila lub SMS z życzeniami. Na pewno zrobi jej się miło.


7. Przygotuj mini upominki dla mam, które dokonają u Ciebie zakupów. Niech czują się docenione.

Najlepiej, jeśli byłby to upominek, którego na co dzień nie dodajesz do zakupów.


8. Na mediach społecznościowych zorganizuj ankietę lub zadaj pytanie swoim klientkom związane z macieżyństwem. Nie musi być na poważnie ;-)

Na przykład: Ile razy dziennie musisz odpowiadać na pytanie zaczynające się od: A dlaczego...?

Koniecznie opublikuj odpowiedzi!


9. Zorganizuj zbiórkę charytatywną dla potrzebujących mam wychowujących swoje dzieci samodzielnie. Możesz na ten cel przekazywać na przykład jakiś procent dochodu z tego dnia.

W tych wyjątkowych czasach musimy się wspierać jeszcze bardziej. Wspólna akcja charytatywna wzbudza poczucie wspólnoty i buduje Twoje więzi z klientkami.


10. Opublikuj na swoich mediach społecznościowych listę pomysłów jak rozpieścić swoją mamę w jej dzień :)


Na przykład: zaprosić do siebie na śniadanie, zabrać na zakupy, na spacer, zorganizować domowe kino i puścić jej ulubiony film... Może masz jakiś świetny pomysł na to, jak można umilić mamie ten dzień?


11. Stwórz mema z okazji Dnia Mamy i opublikuj go na Facebooku. Możesz go zrobić na przykład na tej stronie: tutaj. Facebook lubi takie treści, dlatego warto żebyś kreatywnie podeszła do tematu i wymyśliła coś od siebie!






Jak sprawić, że klienci opowiedzą o Twoim sklepie znajomym (i będzie to pozytywna opinia)?


12. Bombonierka czekolady lub lampka prosecco (jak już będzie po tej całej pandemii) dla każdej mamy, która odwiedzi Twój sklep? Ja bym na pewno przekazała taką informację dalej :-)


13. Jeśli prezent z Twojego sklepu będzie pięknie zapakowany, na pewno będzie to dobry pretekst do zrobienia mu zdjęcia i pochwalenia się w mediach społecznościowych.

Zadbaj więc o ładną naklejkę lub wstążkę z Twoim logo!


14. Zorganizuj konkurs na mediach społecznościowych, w którym trzeba zapisać się do Twojego newslettera i polecić Twój profil koleżance. Może być to na przykład konkurs na najzabawniejszy komplement jaki mama dostała od swojego dziecka.


Niech nagroda będzie przemyślana i związana z Dniem Matki!


15. Zastanów się jaką wyjątkową ofertę możesz zaproponować swoim klientkom tego dnia. Jeśli prowadzisz butik z ubraniami, może być to bezpłatna porada profesjonalnej stylistki.


Jeśli sprzedajesz kosmetyki niech będzie to darmowy makijaż od wizażystki, która będzie udzielała porad na temat doboru makijażu.


Pomyśl co jest przedłużeniem asortymentu Twojego sklepu i co urozmaici Twoją ofertę. Takie atrakcje wspaniale budują społeczność wokół Twojego sklepu.


Dzień Mamy a Visual Merchandising w punkcie sprzedaży


Teraz bardzo ważna sprawa. To, co wymyślisz z okazja Dnia Matki - koniecznie zakomunikuj na swojej witrynie. I to z wyprzedzeniem.


Weź pod uwagę, że nie wszyscy zauważą Twoją witrynę za pierwszym razem.


Daj czas na oswojenie się z informacją. Dlatego spokojnie dwa - trzy tygodnie wcześniej możesz wdrożyć u siebie tematyczną witrynę nawiązującą do dnia matki.


Nie jestem zwolenniczką świątecznych witryn sklepowych pojawiających się dzień po Zaduszkach, ale dają one do zrozumienia, że istnieje trend "im wcześniej, tym lepiej". I to ze względów sprzedażowych.


Więc jeśli nie czytasz tego posta w maju, lecz o innej porze roku, to weź do ręki kalendarz i zobacz co w nim czeka za miesiąc i zastanów się co możesz z tym zrobić.



Każdy pomysł na okno sklepowe musi być dostosowany do Twojej branży, charakteru Twojej marki i profilu klienta.


Czy klientki Twojego sklepu kupują prezenty dla swoich mam, czy to właśnie one są mamami, które będą obchodzić święto?


Czy może większość klientów to będą synowie w poszukiwaniu podarunku, lub świeżo upieczeni tatusiowie pragnący obdarować swoją partnerkę?


Zastanów się, co spodoba się takiej osobie. Czy chcesz zachwycić pięknem okna, czy wywołać wzruszenie i nostalgię? Czy witryna sklepowa ma mieć charakter dziecięcy, czy powinna być bardziej na poważnie?


Omówmy poszczególne możliwe elementy witryn sklepowych, które możesz zastosować w swoim punkcie sprzedaży.


Naklejki na szybie


Możesz po prostu zakomunikować: "Dzień Mamy" dzięki naklejce w eleganckim foncie. Ale możesz też z przymróżeniem oka zapytać: Czy pamiętasz o dniu mamy? 26.05 :)

Jeśli zdecydowałaś się na wdrożenie specjalnej promocji, możesz poinformować o niej właśnie przez naklejki.



Elementy dekoracyjne


Czy umieścisz na swojej witrynie dużo papierowych lub prawdziwych kwiatów? Może zdecydujesz się na symbol serca zwisający z sufitu, a może na małym regale zaprezentujesz gotowe sety prezentowe?


Manekiny w witrynach sklepowych


Jeśli prowadzisz sklep odzieżowy, zadbaj o to, by stylizacja i kolorystyka pasowała do wszystkich elementów na witrynie. Jak zawsze, nie tylko przy okazji Dnia Mamy, stylizacje na manekinach muszą się nawzajem uzupełniać i inspirować klientów do zakupów.


Zastanów się, czy chciałabyś ubrać stylizację, którą pokazujesz na manekinie? Lub czy ubrałabyś w ten sposób swojego partnera?


Elementy drukowane


Pamietaj również o plakatach. Zarówno jeśli masz otwartą, jak i zamknietą witrynę, dzięki pięknym, dopasowanym tematycznie plakatom, możesz sprawić, że Twoja witryna będzie Cię wyróżniać spośród konkurencji.


*


Pamiętaj, że zawsze przy planowaniu strategii na jakąkolwiek okazję, warto urządzić burzę mózgów z członkami Twojego zespołu.


Nie tylko poczują się wówczas docenieni, ale dzięki temu możecie wpaść na naprawdę świetne pomysły, do których będą oni o wiele bardziej zaangażowani, niż gdybyś podała im gotowe plany do realizacji.



*


Chciałabyś skorzystać z indywidualnej konsultacji na temat strategii w swoim sklepie stacjonarnym? > Napisz: ewa@changes.pl


W czwartek 28.05.2020 o 20:00 zapraszam na Webinar, w którym opowiem o strategicznym planowaniu działań VM w małym sklepie stacjonarnym. Będzie o Visual Merchandisingu okazjonalnym oraz innych tematach powiązanych. Zapisy: www.changes.pl/webinar


56 wyświetlenia
  • Facebook

Czy Twoja witryna sklepowa

sprzedaje?

©2020 by changes.pl Ewa Popowska