• Ewa

Strategia w sklepie stacjonarnym

Według badań, większość polskich firm działa bez żadnej strategii.

Dlatego tylko nieliczne są w stanie tak na prawdę wyprzedzić swoją konkurencję i zostać liderem w swojej kategorii.


Co to oznacza dla małych sklepów stacjonarnych?


Oznacza to tyle, że jeśli Twoja konkurencja działa bez strategii, ewentualnie opiera się na wybieranej na oślep taktyce, to jesteś na dobrej drodze, by zdobyć nad nimi przewagę.


Wystarczy że obierzesz zdecydowany kierunek i opracujesz sensowną strategię dla swojego sklepu.


Po co strategia?


Pandemia, kwarantanna i zamknięcie sklepów dały mocno w kość całej gospodarce. Wirus wziął nas wszystkich z zaskoczenia i udowodnił, że życie potrafi płatać figle nawet tym najbardziej zorganizowanym osobnikom.


Skoro w takim razie nigdy nie da się wszystkiego zaplanować, to czy warto w ogóle poświęcać czas na jakąś strategię? Skoro większość polskich firm działa bez niej, to po co ja mam się tym zajmować?


Tak. Strategia nie oznacza bowiem, że Twój kalendarz jest perfekcyjnie zaplanowany na najbliższe 6 miesięcy. Strategia to jasno wyznaczone, realne cele na określony okres czasu oraz margines bezpieczeństwa na to, co nieprzewidziane.


Paradoksalnie wirus udowadnia, że im więcej jest niewiadomych, tym bardziej warto mieć ustalone swoje priorytety. Ci, którzy przed marcem konsekwentnie dążyli do wyznaczonych celów, prawdopodobnie spokojniej przejdą kryzys.


Strategia czy taktyka?


Ci, którzy uczestniczyli ze mną w Webinarze o strategicznym planowaniu działań VM, na pewno wiedzą już o czym mówię. Słowa strategia i taktyka są błędnie używane jako terminy równoznaczne. Podczas gdy strategia jest kategorią nadrzędną względem taktyki.


Strategia to długa podróż do konkretnego punktu. Zwiększenie obrotów, zdobycie większej ilości potencjalnych klientów, określona ilość followersów w sieci. To są te duże kamienie milowe, które musimy wyznaczyć sobie, jeśli chcemy żeby nasz statek kierował się ku właściwemu portowi.


Taktyka służy nam natomiast w dotarciu do celu. Są to nasze sposoby, tricki, nasze know-how. Na taktykę składają się wszystkie doraźne działania. W sklepie stacjonarnym są to na przykład:


  • sposób komunikacji z klientem

  • częstotliwość publikacji postów na Facebooku,

  • zmiany ekspozycji w sklepie

  • aranżacja witryny

  • karty lojalnościowe dla stałych klientek


Jeśli w funkcjonowaniu firmy taktyka jest ważniejsza, niż strategia, to tak jakby pies wyprowadzał na spacer właściciela, a nie na odwrót. Warto uporządkować sobie priorytety, by wiedzieć PO CO właściwie się działa.





Od czego zacząć budowanie strategii


Budowanie strategii dla sklepu zaczynamy od analizy profilu naszego potencjalnego klienta, dokładnej analizy naszej sytuacji, mocnych i słabych stron oraz porównaniu z wynikami sprzedaży z poprzednich lat.


Bazując na tych danych określamy nasz cel, który powinien być realny i osadzony w konkretnym czasie. Na przykład: w przeciągu 12 miesięcy podwoję liczbę lojalnych klientów mojego sklepu. Powinniśmy określić też jakie obroty chcemy osiągnąć - zawsze biorąc pod uwagę okoliczności, czyli aktualnie - skutki pandemii.


Jeśli nasz cel będzie zbyt ambitny, nasz zespół będzie od początku zdemotywowany do jego realizacji. Po co bowiem działać, jeśli i tak nie dostanie się za to nagrody?


Jeśli nasz cel będzie jednak zbyt łatwy do osiągnięcia, będzie się wydawał po prostu... nudny. Nasza meta musi być ekscytująca, zarówno dla właściciela sklepu, jak i całej załogi.


Wyobraź sobie jakie to będzie uczucie, gdy za rok pomyślisz sobie na jakim etapie byłaś przed wdrożeniem strategii i porównasz to ze swoją aktualną sytuacją. Warto?


Elementy strategii w sklepie stacjonarnym


Dobra strategia to coś, czego nie tworzy się w jeden dzień i w jeden dzień się jej też nie zmienia. Opiera się bowiem na wielu filarach, które muszą być ze sobą połączone, by działać dobrze. Dobrze to znaczy - optymalnie i w jednym kierunku.


Strategia sklepu stacjonarnego to:


  • Dopracowany roczny kalendarz działań całej firmy

  • Oparty na powyższym kalendarz VM

  • Harmonogram postów

  • Polityka lojalnościowa

  • Eventy

  • Mierzenie skuteczności działań.


Planuj z głową


Jeśli boisz się, że opracowanie strategii odbierze Ci przyjemność spontanicznego działania, to mogę Cię z czystym sumieniem uspokoić.


Strategia nie ogranicza spontaniczności, a planowanie nie zabija wyobraźni. Wręcz przeciwnie - planowanie jest procesem kreatywnym i nie kończy się, gdy postawisz ostatnią kropkę w swoim planerze.


Gdy wejdziesz głębiej w planowanie, odkryjesz jakie masz możliwości i jak dużo energii możesz zaoszczędzić. Jak? Na przykład na załatwianiu spraw "blokami", na korzystaniu z usprawniających życie aplikacji, na poświęcaniu uwagi temu, co faktycznie ma w tym momencie sens.


Wiele z Was może zacząć budowanie strategii samodzielnie.


Jeśli jednak chcesz skorzystać z pomocy osoby, która w temacie planowania działań w sklepie stacjonarnym popełniła wszystkie możliwe błędy, to zapraszam Cię do mojego internetowego kursu Planuj z głową.


Startujemy we wtorek 9 czerwca. Podczas 5 webinarów zbudujemy od podstaw strategię dla sklepów stacjonarnych uczestniczek. 


Jeśli do czwartku zapiszesz się na listę chętnych przysługuje Ci niższa cena kursu!


W ramach kursu przygotuję zestaw dodatkowych pomocy do zarządzania działaniami VM i marketingowymi w sklepie, które podniosą Twoją wydajność.


Na przykład:

- harmonogram 30 postów na FB

- checklistę VM sklepu

- wzór kalendarza VM

- tabelę KPI do mierzenia skuteczności Twoich działań VM


Zapraszam! <3





15 wyświetlenia
  • Facebook

Czy Twoja witryna sklepowa

sprzedaje?

©2020 by changes.pl Ewa Popowska