• Ewa

Visual Merchandising - co to jest?

Aktualizacja: cze 1

W jednym z poprzednich artykułów opowiadałam o tym, czym Visual Merchandising nie jest.


No dobrze, w takim razie czym Visual Merchandising jest? Oto moja definicja w pigułce.


Visual Merchandising to zestaw technik wywodzących się z:

  • psychologii

  • marketingu

  • projektowania wnętrz

  • planowania i zarządzania zespołem,

które w połączeniu prowadzą do zwiększenia sprzedaży w sklepach stacjonarnych.





Co jest podstawą Visual Merchandisingu?


Spróbujmy przetłumaczyć tę definicję z polskiego na nasze.


Po pierwsze: dlaczego to wszystko jest takie skomplikowane? Dlaczego Visual Merchandising musi łączyć w sobie tyle różnych dziedzin wiedzy?


Nie można po prostu poukładać rzeczy w sklepie i czekać na rozwój wydarzeń?


VM dotyczy przede wszystkim zachowań ludzi - naszych klientów. Jeśli chcemy mieć wpływ na ich decyzje decyzje zakupowe, myślenie o naszym sklepie i to jak funkcjonują w sklepie, to musimy wiedzieć JAK myślą, JAK decydują i JAK funkcjonują.


Nie wystarczą nam tutaj nasze domysły i przekonania. Jeśli bazujemy tylko na tym, co nam się wydaje, to jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że trafimy kulą w płot. A rozchodzi się tutaj o sprzedaż lub brak sprzedaży. Czy nie warto więc działać świadomie, wiedząc co działa na klienta, a co nie?


Visual Merchandising wywodzi się więc z psychologii. I to wielu jej odmian. Psychologia kolorów, psychologia behawioralna, psychologia sprzedaży to podstawowe filary dobrego, świadomego Visual Merchandisingu.


A co Visual Merchandising ma wspólnego z marketingiem?


Marketing w sklepie stacjonarnym nie istnieje bez Visual Merchandisingu. Natomiast Visual Merchandising bez sensownego marketingu to tylko przekładanie produktów z kąta w kąt z nadzieją, że trafi się na sensowne rozwiązanie.


Co tak na prawdę chcesz sprzedać? Na co powinnaś kłaść nacisk w tym momencie? Czego potrzebuje Twój klient?


Co komunikujesz w mediach społecznościowych? Jakie są Twoje aktualne promocje, jakie wprowadzasz nowości do oferty?


Jakie w Twojej ofercie są możliwe zestawienia produktów? Co łączy się z czym? Co zaproponujesz klientce, która zdecyduje się na zakup produktu A? Czy Twój personel wie co zaoferować klientce w takiej sytuacji?


Zanim zaczniesz wprowadzać zmiany VM w ekspozycji musisz znać odpowiedzi na te pytania.





Visual Merchandising i projektowanie wnętrz


Sklepy stacjonarne to inaczej wnętrza o przeznaczeniu handlowym. Jak każde inne wnętrze, w którym przebywają i poruszają się ludzie, musi spełniać określone standardy, tak by było w nim bezpiecznie, komfortowo i wygodnie.


Oprócz tego cała przestrzeń musi być optymalnie wykorzystana. Trzeba znaleźć właściwe miejsce na strefę lady, na przymierzalnie oraz odpowiednio rozgospodarować poszczególne działy.


Projektując plan wnętrza sklepu trzeba pamietać o szerokości alejek, tak by zmieściły się w nich swobodnie dwie mijające się osoby. W niektórych branżach warto zastanowić się, czy zmieści się w nich też osoba pchająca wózek z dzieckiem.


Do tego dochodzi jeszcze ergonomia. Czy półki w Twoim sklepie są na odpowiedniej wysokości? Jak nisko może leżeć najniżej ustawiony produkt? Gdzie pada wzrok klienta?





Visual Merchandising to praca zespołowa


Każdy dobrze funkcjonujący sklep stacjonarny ma ustalony dzienny, tygodniowy i miesięczny plan działania.


Kluczem do sukcesu jest ustalenie standardów ekspozycyjnych w sklepie, których trzyma się każdy pracownik i od których nie robi się wyjątków.


Bardzo częstym problemem jest zmienianie ekspozycji przez wiele osób, z których każda ma swoją własną wizję na to, jak sklep powinien wyglądać. To nie oznacza, że któraś z tych wizji jest zła lub niewłaściwa. Oznacza to jednak, że efekt końcowy nie jest spójny. A przez to brakuje konsekwencji, za to nie brakuje rozpraszających bodźców.


Część sklepu będzie urządzona w jeden sposób, druga w inny. Każdy będzie wprowadzał swoje rozwiązania, grając do własnej bramki.


Nawet jeśli w sklepie jest jedna osoba odpowiedzialna za ekspozycję produktów, to cały zespół musi być świadomy ustalonych zasad dotyczących VM. Sprzedawcy bowiem odkładają produkty po klientach, czasem muszą rozpakować dostawę nie czekając na dekoratora. Te drobne czynności również składają się na to, jak wygląda sklep i jak wyglądają produkty.


Visual Merchandising w praktyce


W tym artukule dowiedziałeś się jakie dziedziny łączy w sobie Visual Merchandising. Z pewnością pomoże Ci to w samodzielnej aranżacji swojego sklepu. Jeśli jednak chcesz zrobić krok dalej, skontaktuj się ze mną i wynieś swój sklep i sprzedaż na inny poziom.


Metamorfozy sklepów, szkolenia personelu z Visual Merchandisingu, wprowadzanie standardów VM - jeśli potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w tych kwestiach, pisz na adres: ewa@changes.pl lub dzwoń: +48 608 297 589



16 wyświetlenia
  • Facebook

©2020 by changes.pl Ewa Popowska